Stránka 1 z 1

nákup a schvalování vozidel pro SDH

Napsal: 20.11.2015 21:04
od franky
Chceme se sborem vyměnit dopravní automobil. Smířil jsem se s tím, že kromě "házení klacků pod nohy" nemůžeme od GŘ HZS nic jiného čekat. Tudíž naše SDH se obrátilo na obec a na organizaci o příspěvek na jiný ojetý vůz.Jestliže se náhodou stane, že by peníze byly přiděleny a vozidlo zakoupeno,přebarveno,vystrojeno majáky,tak je tu druhý zádrhel a to schvalování vozidel TUPO.Logické by bylo,že by schvalování mělo být v rámci podpory SDH hrazeno GŘ nebo státem, ale to by nehrálo nějakýmu páprdovi do karet.Tudíž bude potřeba vytáhnout dalších cca 30 000Kč.Myslím si,že tato snaha o nákup vozu je zbytečná a to z výše uvedených důvodů, ale i z důvodu plánovaného rušení JPO V. 20 až 30 výjezdů ročně není na JPO V zrovna málo,

Napsal: 20.11.2015 22:54
od michael
Pokud je to pro SBOR, tak si to musí přece zaplatit sbor jako takový (možná za příspěvku obce). Hzs dává dotace pouze pro Jpo II a III a to pouze na nová vozidla.

Napsal: 21.11.2015 09:45
od Juriš Pavel
franky Z tvého článku vyplívá, že by se měli rušit JPO V. To jsi sebral kde ??? Dost mě to zarazilo. Takovouto informaci zaznamenávám poprvé.

Napsal: 21.11.2015 11:07
od Stanislav Petrásek
Ahoj, připojil bych se k dotazu. Naše jednotka pořizuje ojetou dodávku, kterou budeme upravovat do podoby DA L1Z dle vyhlášky 53/2010 Sb. Úprava bude spočívat v instalování několika polic nebo držáků na lékárnu, motorovou pilu, lopaty, sorbent a pod. Počítám, že takto upravený automobil se bude brát jako nový typ a měl by projít schválením TUPO? Má někdo představu kolik schválení stojí?

Napsal: 21.11.2015 14:06
od Hynek Obroučka
Vozidla do 3,5 t TUPO v podstatě neřeší, tak bych se tím nezabýval, dopdávku vám v pohodě zařadí bez toho. Problém je s velkými auty, ale i tam už se chystá změna od nového roku. Další zásadnější změny budou předmětem jednání, více zatím psát nebudu. Zásadním problémem pro změnu je přítomnost jednoho emeritního úředníka, který nikdy nebyl na výjezdu a navíc zaspal před třiceti lety, bohužel, dokud bude na GŘ sedět, změny budou velmi těžké.

Napsal: 21.11.2015 15:50
od Stanislav Petrásek
Děkuju Ti za odpověď

Napsal: 21.11.2015 16:34
od Hynek Obroučka
Tak ještě zadrž, podle informací, které jsem teď dostal, to začali řešit a záleží na konkrétním kraji, bohužel naši zbyteční úředníci z GŘ HZS už asi dočista zešíleli :-(

Re: nákup a schvalování vozidel pro SDH

Napsal: 21.11.2015 17:40
od J.F.K.
Pokud mě paměť neklame, tak certifikace DA do 3,5t se provádí odjakživa. Informace že vozidla do 3,5t TÚPO neřeší je zcela zavádějící, a že to začali řešit zrovna teď taktéž!! Takže prosím nešířit bludy!! Důkaz níže.
Na trhu je spousta výrobců, kteří již mají dopravní automobily certifikovány. Takže by bylo dobré jít touto cestou. Tady je jejich seznam: http://www.hzscr.cz/clanek/certifikovan ... obily.aspx. Je jen zpětně do 2011, protože vydané certifikáty mají platnost 5 let.
Problém je však s automobily samo domo. Certifikát dokládá to, že automobil splňuje veškeré požadavky právních předpisů a slouží k ochraně výrobce v případě že se něco stane.
Zajdu do extrému..předěláte si doma DA, pojedete k zásahu, nebo pojedete na požární soutěž a nedejbože se semele nějaká nehoda. První kdo po tom půjde bude pojišťovna, v případě soudního sporu to bude určitě též na pořadu dne. A najednou nastane otázka kdo toto vozidlo uvedl do provozu bez schválení. Pak se bude jednat o náhradě škody, újmě na zdraví, léčebné výlohy, odškodnění pozůstalých a mohlo by to pokračovat dále. Takže by mě zajímalo, jestli by si tohle soudný člověk vzal na triko. Ještě jednou podotýkám to že je to extrém, takže toliko asi k tomuhle tématu.
Teď ještě zajdu do šedé zóny...teoreticky kdyby si nějaký sbor vybral ojetinu (typ vozidla), která je již v seznamu certifikovaných automobilů a požádal firmu, která vlastní certifikát na toto vozidlo o zástavbu na DA, tak by k vozidlu mohl být dodán certifikát. Renomované firmy to asi neudělají, ale myslím si že je tu spousta dalších, kterým by to nedělalo problém.

Napsal: 21.11.2015 18:44
od Stanislav Petrásek
U nás v kraji jezdí všechno možné samo-domo, jak u profesionálních sborů, tak u dobrovolných. Neznám vozidlo, které by neprodělalo byť jen menší předělání během provozu. V tom bych problém neviděl, ale rád bych splnil co nejvíce legislativy.
Nicméně vrátím se k otázce, zda někdo neví na kolik korun vyjde certifikace DA a jestli je teda možné certifikovat vozidlo takto vyrobené. Peníze na přestavbu u firem typu THT apod. z úřadu kromě ročního rozpočtu nedostaneme.
Další věc, která mě napadla (čistě teoreticky) je, že každá změna, dejme tomu police, každé přidání vybavení a úchytu na něj, do dříve certifikovaného vozidla, ať už se jedná od DA, CAS či něco jiného, je tedy v rozporu s certifikací výrobce a na vozidle by se měla certifikace předělat?

Napsal: 21.11.2015 19:04
od J.F.K.
Co se ceny týče, tak ceníky se mění každý rok, dále záleží na tom, co vše se na automobilu zkouší a posuzuje. Ale myslím si, že těch 30 tis +/- je reálná částka. Jestli to chcete vědět přesně, stačí kontaktovat certifikační oddělení TÚPO a tam vám to poví.
S každou změnou není třeba vozidlo znovu posuzovat. Posuzovat by se měly pouze zásadní změny na vozidle.Rozmístění polic a vybavení není rozhodující. Co si budem povídat, na nových autech není nikdy vše na 100%, takže k drobným úpravám dochází i dále. Důležité je, aby ve vozidle byla výbava stanovená pro toto vozidlo. Nová výbava navíc by neměl být problém. Snad jen aby byla řádně uchycená. Pozor, aby nebyla překročena celková hmotnost vozidla. To se často stává právě u vozidel DA do 3,5t, protože požadavky většinou jsou na 9 lidí a pak hromadu vybavení včetně PS. Když do dodávky naložíte 9 lidí, tak pak na vybavení už moc nezbývá. Tudíž většina DA v této konfiguraci je přetížená.

Re: nákup a schvalování vozidel pro SDH

Napsal: 22.11.2015 08:15
od Oves
Jestli není lepší mít VEA s rozšířeným vybavením, tam si člověk může navolit co potřebuje, případně technický automobil, je snad někde napsáno co musí mít TA ve výbavě? Nebo zmíněné VEA s rozšířenou výbavou? Splnim základ VEA a pak si naložím co mám ve výbavě.

Napsal: 22.11.2015 09:40
od Anybody.
je napsáno co musí mít TA ve výbavě.. 53/2010 ... a je toho daleko víc než do DA v Z výbavě..

Napsal: 22.11.2015 13:00
od Stanislav Petrásek
v 53/2010 je pro DA Z vybavení naprosto minimální. Plán byl takový: přihlásit vozidlo jako DA, postupně vybavovat a dodělávat podle potřeby a financí. Jestli to bude VEA nebo DA Z s "rozšířeným vybavením" je jedno. Když se vozidlo přihlásí jako DA, alespoň se naplní povinnost JPOIII mít DA.

Napsal: 24.11.2015 10:05
od Oves
To Anybody: V 53/2010 je napsáno kolik konkrétních kusů výbavy atd má mít TA? Tak jak je tomu u CAS a DA? Kde prosím tě?

Napsal: 24.11.2015 15:19
od Hynek Obroučka
JFK: Tak jaktože vás podle toho co vím nezajímají nové pražské Scouty, ha? Že by na JSDH jiný metr jak na HZS?

Napsal: 24.11.2015 16:53
od J.F.K.
Tak 1) žádné u nás není..nejsem TÚPO, a za 2) myslím (nechci kecat, protože nemám momentálně možnost to ověřit), že norma 1846, podle které se posuzují zásahová vozidla se zabývá vozidly od hmotnosti 2000kg , tudíž se tato vozidla neposuzují. Tuším, nevím přesně kde to bylo (možná středočeský), že se upravovali Yetiny, aby měly v TP celkovou hmotnost pod 2000 kg, aby se nemusely posuzovat.

Napsal: 24.11.2015 21:27
od Kůďa
Vyhláška č. 53/2010 mění a novelizuje vyhlášku č. 35/2007 Sb., o technických podmínkách požární techniky, která se mění takto:
1. V § 1 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
˙(2) Technické podmínky stanovené pro požární techniku uvedenou v odstavci 1 písm. b) a c) se vztahují pouze na jednotky hasičských záchranných sborů krajů a na jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí.˙.
Ostatní podmínky k hasičským vozidlům jsou uvedeny ve vyhlášce č. 35/2007 Sb.-
v Příloha č. 1 k vyhlášce č. 35/2007 Sb. - TECHNICKÉ PODMÍNKY PRO ZÁSAHOVÝ POŽÁRNÍ AUTOMOBIL
v Příloha č. 2 k vyhlášce č. 35/2007 Sb. - TECHNICKÉ PODMÍNKY PRO DOPRAVNÍ AUTOMOBIL
v Příloha č. 3 k vyhlášce č. 35/2007 Sb. - TECHNICKÉ PODMÍNKY PRO CISTERNOVOU
AUTOMOBILOVOU STŘÍKAČKU

Ostatní auta již tato vyhláška nerozděluje - bylo to v původní vyhlášce č. 49/2003 Sb..

TUPO GŘ HZS ČR je zřízeno podle § 2 odst. 8 zákona č. 238/2000 Sb - působí jako autorizovaná osoba (AO) č. 221 ve smyslu zákona č. 22/1997 Sb.,o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a příslušných nařízení vlády pro posuzování shody požární techniky a věcných prostředků požární ochrany a jako certifikační orgán pro certifikaci těchto výrobků (COV) č. 3080. V rámci Evropského společenství je Notifikovanou osobou (NO) č.1022 pro oblast osobních ochranných prostředků pro hasiče a požárních hadicových systémů pro první zásah.